fbpx

Is botontkalking omkeerbaar?

Noud van der Vloet - Eigenaar healthh.nl (2)
Noud van der Vloet – Auteur en eigenaar reversehealth.nl

Botontkalking, ook wel osteoporose genoemd, komt voor bij ongeveer één miljoen mensen in Nederland en hetzelfde aantal in België.

Botontkalking verzwakt de botten en vergroot de kans op breuken, wat de kwaliteit van leven in sommige gevallen drastisch kan verminderen.

In dit artikel ontdek je wat je zelf kunt doen om botontkalking om te keren of op z’n minst te vertragen/verminderen met de juiste aanpassingen in je voeding, leefstijl en eventuele supplementen.

Is botontkalking omkeerbaar

Wat is botontkalking?

Je lichaam maakt iedere dag nieuwe botcellen aan en breekt ook iedere dag botcellen af. Zwakke, niet goed functionerende botcellen worden vervangen voor nieuwe, gezonde botcellen. Dit is van groot belang voor het behoud van sterke en gezonde botmassa.

Belangrijk voor later: osteoclasten zijn de cellen die verantwoordelijk zijn voor botafbraak en osteoblasten zijn verantwoordelijk voor de opbouw van nieuw botweefsel.

Bij botontkalking, ook wel osteoporose, breekt het lichaam meer botmassa af dan dat het opbouwt. Eiwitten en calcium worden uit de botmassa onttrokken, waardoor botten zwakker en harder worden.

We denken altijd dat botten heel hard zijn, maar niets ligt verder van de waarheid. Botten zijn flexibel en kunnen goed meebewegen als je bijvoorbeeld valt, sport of andere fysieke inspanning levert. Als dit niet het geval zou zijn dan zouden botten bij het minst of het geringst breken.

Dit is precies wat er gebeurt als botten ‘’ontkalken’’. Collageen is het meest voorkomend eiwit in het menselijk lichaam en vormt meer dan 50% van de structuur van botmassa.

Collageen vorm ‘’het geraamte’’ van botten, waar calcium en andere bouwstoffen vervolgens aan gebonden kunnen worden om de totale botmassa te vormen.

Als collageen wordt onttrokken uit de botten, dan kunnen mineralen als calcium, fosfaat, zink en magnesium ook niet meer goed gebonden worden. Hierdoor verliezen botten niet alleen flexibiliteit en elasticiteit, maar ook de dichtheid en kracht.

Dit is het fundament van botontkalking.

Wat is botontkalking

Wat is de onderliggende oorzaak van botontkalking?

De grote vraag is natuurlijk; waarom gebeurt dit? Wat is de oorzaak van het onttrekken van bouwstoffen uit botmassa?

De oorzaak van osteoporose is mulitafactoreel, wat betekent dat er meerdere factoren meespelen.

Onderstaand heb ik een aantal oorzaken beschreven die vaak een grote rol spelen bij botontkalking.

Als je deze oorzaken kent en goed begrijpt, dan weet je automatisch wat je kunt doen om botontkalking tegen te gaan.

#1 Hormonale veranderingen:

Menopauze bij vrouwen: De afname van oestrogeen tijdens de menopauze vermindert de stimulatie van osteoblasten, de cellen die botweefsel aanmaken, en verhoogt de activiteit van osteoclasten, die botweefsel afbreken. Dit leidt tot een versnelde botafbraak en verlies van botdichtheid.

Bij mannen is een laag testosteronniveau een risicofactor voor de ontwikkeling van botontkalking.

#2 Veroudering:

Met het ouder worden neemt de efficiëntie van botopbouwende processen af en neemt de botresorptie (afbraak) toe. Dit resulteert in een netto verlies van botmassa.

Naarmate we ouder worden vermindert ook de lichaamseigen productie van collageen, wat resulteert in een afname van de hoeveelheid collageen in de botstructuur. Dit vermindert de sterkte en flexibiliteit van botten.

Veroudering is echt een secundaire oorzaak van botontkalking. Met de inzichten in dit artikel kun je de veroudering van botten tegengaan en botontkalking verminderen/voorkomen.

#3 Voedingsdeficiënties:

Een gebrek aan calcium en vitamine D in de voeding kan leiden tot verminderde botmineralisatie en een verhoogd risico op osteoporose.

Calcium is essentieel voor de botstructuur, terwijl vitamine D de opname van calcium in de darmen bevordert.

Gebrek aan andere essentiële voedingsstoffen zoals magnesium, fosfor, en vitamine K kan ook bijdragen aan een verminderde botgezondheid.

#4 Levensstijl en omgevingsfactoren

Gebrek aan lichaamsbeweging, vooral gewichtdragende oefeningen zoals wandelen en krachttraining, kan leiden tot een afname van de botdichtheid.

Roken en overmatig alcoholgebruik zijn geassocieerd met een verminderde botdichtheid en een verhoogd risico op breuken.

#5 Chronische laaggradige ontstekingen

Laaggradige ontstekingen zijn ontstekingen die je misschien niet direct voelt, maar wel constant aanwezig zijn. Deze ontstekingen zetten je lichaam als het ware in brand en doen schade aan cellen en weefsels.

Als ontstekingen constant aanwezig zijn in en rondom je botten, dan worden osteoclasten (cellen die zorgen voor botafbraak) gestimuleerd en osteoblasten (cellen die zorgen voor botaanmaak) onderdrukt.

Laaggradige ontstekingen worden veroorzaakt door verschillende leefstijl gerelateerde factoren, zoals: bewerkte voeding, een hoge bloedsuikerspiegel, stress, weinig beweging, luchtverontreiniging etc.

De oorzaak van botontkalking waar geen arts je over vertelt

Zoals je eerder al hebt kunnen lezen is vitamine D belangrijk voor de aanmaak van gezond botweefsel.

Je hebt ook eerder kunnen lezen over osteoblasten en osteoclasten, de cellen die verantwoordelijk zijn voor de opbouw en afbraak van botweefsel.

Als mensen en mensachtigen hebben we gedurende miljoenen jaren evolutie voornamelijk buiten geleefd. We kwamen altijd in aanraking met zonlicht, zonder het gebruik van UV licht werende zonnebrand, waardoor het vitamine D gehalte in ons lichaam standaard op peil was.

Vitamine D stimuleert osteoblasten, de cellen die verantwoordelijk zijn voor de opbouw van botweefsel en remt de activiteit van osteoclasten, de cellen die verantwoordelijk zijn voor de afbraak van botweefsel.

Waar we gedurende miljoenen jaren evolutie voornamelijk buiten leefden, leven de meeste mensen tegenwoordig grotendeels binnen.

We komen nog niet bijna zo veel in aanraking met zonlicht als dat we miljoenen jaren lang hebben gedaan.

Komen we wel in aanraking met zonlicht, dan worden we geadviseerd om zonnebrandcrème te smeren. Dit blokkeert de opname van UV licht uit de zon. UV Licht is alles wat je nodig hebt voor de aanmaak van vitamine D.

Hierdoor is, zeker gedurende de wintermaanden, het vitamine D niveau bij de meeste mensen veel te laag. Dit vormt een directe oorzaak van botontkalking.

Vitamine D tegen botontkalking

Een dieet laag in eiwitten zorgt voor botontkalking

Bij botontkalking wordt vaak alleen maar gekeken naar calcium, vitamine D en soms vitamine K. Dat is ook volledig te begrijpen, want deze drie voedingsstoffen zijn onmisbaar voor sterke en gezonde botten.

Er wordt echter vaak over het belang van eiwitten heen gekeken. Collageen, het meest voorkomende eiwit in het menselijk lichaam, vormt het grootste gedeelte van botmassa.

Een dieet laag in eiwitten, in combinatie met weinig zonlicht en weinig lichaamsbeweging, vormt de grootste oorzaak van botontkalking.

Hoe je botontkalking om kunt keren en kunt voorkomen

#1 Voldoende zonlicht

Als allereerste wil je jezelf voldoende blootstellen aan zonlicht. Zorg dat je iedere dag zo veel mogelijk buiten komt en zonlicht op je huid en in je ogen krijgt.

Dit zorgt voor een natuurlijke vitamine D synthese en is de eerste stap in het omkeren van botontkalking.

Onderstaand een tabel die weergeeft hoe lang en veel zonlicht je dagelijks nodig hebt voor voldoende vitamine D.

Benodigde uren zonlicht voor vitamine D synthese per leeftijdsgroep

Daarnaast is zonlicht belangrijk voor het reguleren van het bioritme. Alle mannelijke en vrouwelijke hormonale processen zijn verbonden aan het bioritme.

#2 Lichaamsbeweging (krachttraining)

Net als je spieren hebben botten lichaamsbeweging nodig om sterk, soepel en functioneel te blijven.  Worden je botten niet gebruikt, dan zal de botmassa afnemen en krijg je veel zwakkere boten.

Dit is iets wat voortkomt uit miljoenen jaren evolutie. Iedere cel in je lichaam, zo ook botcellen, verbruiken iedere dag een bepaalde hoeveelheid energie.

Gedurende miljoenen jaren evolutie was eten (energie) altijd heel erg schaars en vaak moeilijk te verkrijgen. Het lichaam moest in die tijd dus heel zuinig omgaan met de energie die beschikbaar was.

Dat betekent dat weefsels die niet veel gebruikt werden simpelweg afnamen in dichtheid en formaat, om de overconsumptie van energie te voorkomen.

Om sterke en soepele botten te behouden is het dus van essentieel belang om genoeg in beweging te zijn en waar mogelijk je lichaam uit te dagen in de vorm van lichte krachttraining of andere sport.

#2 Een eiwitrijk dieet

Genoeg kwaliteit eiwitten in je dieet is van enorm belang om botontkalking om te keren en te voorkomen. Je botten bestaan voor +-35% uit eiwitten, voornamelijk collageen.

Kwaliteit eiwitten zijn:

Rood vlees, varkensvlees, kipdij, zuivel, kaas, vis, eieren etc.

Onderstaand een tabel waarin je ziet hoeveel eiwitten je dagelijks nodig hebt, afgestemd op je leeftijd en gewicht. Dit is gericht op het omkeren en/of voorkomen van botontkalking.

Tabel Dagelijkse eiwitinname om botontkalking om te keren

#3 Voldoende collageen

Dit staat in lijn met #2, maar het is te belangrijk om niet apart te beschrijven. Collageen is namelijk extreem belangrijk om botontkalking tegen te gaan.

Zeker de eerste maanden kan ik aanraden om extra collageen binnen te krijgen d.m.v. een gehydroliseerd collageen supplement.

In deze studie was dagelijks 10 gram collageen effectief om de botdichtheid significant te verbeteren in 12 maanden tijd.

#4 Voldoende calciuminname

Calcium is vanzelfsprekend onmisbaar voor sterke en gezonde botten. Ongeveer 40% van de botmassa bestaat uit calcium.

De beste bronnen van calcium zijn melk, yoghurt, kefir en kaas.

Onderstaand de dagelijkse aanbevolen consumptie calcium om botontkalking om te keren en te voorkomen.

  • Volwassenen (19-50 jaar): 1000 mg per dag
  • Vrouwen boven de 50 jaar: 1200 mg per dag
  • Mannen boven de 70 jaar: 1200 mg per dag

#5 Vermijd inname van oxalaten

Dit is misschien een onbekendere, maar zeker niet minder belangrijk. Oxalaten zijn antinutriënten in planten die binden aan calcium en zo de opname in je lichaam blokkeren.

Oxalaten komen veel voor in groene bladgroenten. Vaak wordt aanbevolen groene bladgroenten te eten om aan voldoende calcium te komen, maar deze bevatten een hoog gehalte aan oxalaten.

Je kunt dan dus wel ‘’voldoende’’ calcium binnenkrijgen, maar vaak wordt het veel minder goed opgenomen.

Voedingsmiddelen rijk aan oxalaten zijn:

M

Groene bladgroenten: Spinazie, rabarber, en bietenbladeren zijn zeer hoog in oxalaten.

M
Noten en zaden: Amandelen, sesamzaad en cashewnoten bevatten aanzienlijke hoeveelheden oxalaten.
M
Fruit: Rabarber, kiwi’s, en vijgen hebben een hoog oxalaatgehalte.
M
Bonen en peulvruchten: Sojabonen en pinda’s zijn rijk aan oxalaten.
M
Granen: Tarwezemelen en boekweit bevatten oxalaten.

#6 Supplementen

Om botontkalking effectief te bestrijden is het belangrijk voldoende van de juiste voedingsstoffen binnen te krijgen. Soms is het lastig om iedere dag tot al deze voedingsstoffen te komen, waardoor het verstandig is om ze bij te nemen in de vorm van supplementen.

Belangrijk en effectieve supplementen die je kunt overwegen:

Z

Calcium: Essentieel voor de botopbouw en het behoud van de botdichtheid. Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 1000-1200 mg.

Z
Vitamine D: Verbetert de opname van calcium en bevordert de botgezondheid. Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor botontkalking is > 75mcg
Z
Magnesium: Ondersteunt de botstructuur en helpt bij de opname van calcium. Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is 300-400 mg.
Z
Vitamine K2: Helpt bij de binding van calcium aan het botweefsel.
Z
Collageen: Versterkt de botmatrix en verbetert de botdichtheid.

Bone Health combineert alle voedingsstoffen om botontkalking om te keren

Bone Health combineert alle bovenstaande voedingsstoffen in één supplement om je lichaam te voorzien van alles wat het nodig heeft voor sterke en soepele botten.

Dit is een super goede toevoeging op een gezond en eiwitrijk voedingspatroon.

Als je alles uit dit artikel implementeert: Veel zonlicht, voldoende beweging, gezonde voeding en het Bone Health supplement, dan heb je de perfecte cocktail om botontkalking om te keren en/of tegen te gaan.

Via de onderstaande knop kun je meer lezen over Bone Health en kun je de beschikbaarheid bekijken.

VitamineD3-ReverseHealth
Ontvang jouw vitamine D3 binnen twee werkdagen thuis

30 Dagen 100% niet-goed-geld terug garantie